Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
         
 

De 7 onmisbare eigenschappen om te transformeren naar ondernemer

Lisette Brattinga
12 juni 2020

Jarenlang was je in loondienst en heb je je telkens weer verder ontwikkeld. Je denkt erover om voor jezelf te beginnen of je hebt dat besluit al genomen. Vanuit je vakgebied gezien, hartstikke logisch. Je hebt veel kennis, je adviseert vaak anderen en bent echt een expert in jouw vak. Zou je slagen als zelfstandig ondernemer?

Goeie vraag! Er komt zoveel bij kijken. Je moet zelf klanten vinden en je eigen inkomen verdienen om maar wat te noemen. Kun je er wel van leven? Poeh hé! Dat is wel even wat anders dan voor een baas werken.

Wat zijn de 7 onmisbare eigenschappen om te transformeren naar ondernemer:

1. Transformeer als eerste jezelf en jouw perceptie over jouw eigen bedrijf

Als jij het hebt over “jouw bedrijfje” dan neem je jezelf niet serieus en kom je ook niet over als serieuze partij voor jouw klant. Alleen als je jouw bedrijf met volledig commitment aanpakt, het ook als zodanig presenteert naar buiten toe en er echt tijd in steekt, heeft het kans om succesvol te worden. Je zult ervaren dat, als je deze mindset hebt, dat jouw passie, jouw kennis en ervaring dé oplaadbatterij voor anderen wordt. Je geeft jouw positieve energie en kennis door aan anderen. En ervaar dan hoeveel mensen van jou kunnen leren. Voel hoe je zelfvertrouwen daarmee groeit. Laat het idee los dat mensen ervan door kunnen gaan met jouw ideeën en kennis. Het is juist een compliment!

2. Transformeer jouw aanbod

Focus op het resultaat wat jouw klant kan bereiken met jouw hulp. Dat is de kern van jouw aanbod. Veel startende ondernemers redeneren vanuit hun eigen competenties, vanuit hun eigen persoon. Ook omdat ze eerder op deze competenties en vaardigheden aangenomen zijn bij werkgevers. Maar als ondernemer werkt het heel anders. Een potentiële klant wil weten waar jij hem mee kunt helpen, welk probleem je oplost of welke behoefte je kunt vervullen. Daar gaat het om. Probeer zo specifiek mogelijk te zijn in je aanbod. Advies, consultancy, coaching…het zijn allemaal lege containerbegrippen die je inhoud moet geven om klanten aan te trekken. Verkoop het resultaat en niet hoe je er komt.

3. Geef nooit op

Gun jezelf te transformeren, dat kost tijd en geduld. Ondernemen gaat met vallen en opstaan. Het is een reis en geen eindpunt. Af en toe is het echt moeilijk om je eigen bedrijf te hebben met alle verantwoordelijkheden die erbij horen. Het is fijn als je dan met iemand kunt praten en sparren, het liefste met iemand die ook onderneemt. Geef ook niet op richting een toekomstige klant. Verwacht niet dat je bovenaan zijn agenda staat. Verwacht niet meteen een reactie op jouw belletje of e-mail. Je moet hem helpen herinneren en ‘teasen’. Vraag actief wat iemand nog voor een bedenkingen heeft en probeer de argumenten te weerleggen of toe te lichten. En als je eenmaal binnen bent, dan verwacht jouw klant dat je altijd een oplossing of een nieuwe weg vindt, daar waar anderen het even niet meer weten. Kom erop terug als je niet direct een oplossing weet. Inventieve oplossingen dragen bij aan jouw onderscheidende vermogen en maken jou uniek. Klanten komen dan weer bij je terug.

4. Reflecteer

Ook al ben je de expert, je kunt nog altijd wat leren. Luister goed naar jouw klanten en blijf altijd kritisch naar jezelf. Vraag klanten actief om feedback en stel je open voor kritiek. Neem het tot je, zonder in de verdediging te gaan. Laat het voeding zijn om verder te groeien en je te ontwikkelen. Leer ook van anderen. Zoek actief andere ondernemers op, het liefste mensen die al een paar stappen verder zijn dan jij. Super leerzaam!

5. Wees zichtbaar, actief en toegankelijk

Ik ken ondernemers die liever geen foto’s van zichzelf op internet plaatsen. In deze tijd van social media, is het dan heel moeilijk om vertrouwen te winnen. Mensen willen zien wie de persoon achter het bedrijf is en zoeken je op op jouw website of LinkedIn. Zichtbaarheid is dé sleutel naar succes. Als expert moet je zichtbaar zijn, een mening hebben en het bruggetje kunnen slaan naar iemands (denk)wereld. Als ondernemer moet je zelf overal op af. Hoe directer je contact kunt leggen met potentiële klanten, des te beter. In de B-to-B markt is LinkedIn hiervoor heel geschikt. Als je particulieren als klant wil, dan is adverteren op social media een goed idee. Mits je zorgt voor een directe call to action, een link naar jouw website of inschrijfformulier bijvoorbeeld. In het begin zou ik slechts minimaal investeren in reclame waar geen rechtstreeks contact mogelijk is zoals een advertentie of flyer.

6. Hou focus

Dit is niet altijd makkelijk door alle informatie en afleiding die er is. Maar waar een wil is, is een weg. Dwing je zelf tot focus, dan ligt jouw productiviteit stukken hoger en krijg je veel meer voor elkaar. Bouw vaste momenten in voor afleiding tussen de blokken tijd waar je gericht met je bedrijf bezig bent. Het verschilt heel erg of je bij klanten bent of vanuit een eigen locatie werkt. Bij klanten op kantoor hou je veel makkelijker focus. Op je eigen locatie kun je makkelijker even een boodschap doen of het huishouden. Natuurlijk heeft dat ook weer voordelen maar voor je het weet is je dag voorbij en heb je een onbevredigend gevoel over wat je zakelijk gedaan hebt. Zeker bij parttime ondernemers loert het gevaar van afleiding. Het is lastig om in de juiste flow en mindset te komen als je maar af en toe aan je bedrijf werkt. De drempel om ermee aan de slag te gaan ligt dan ook vaak weer hoger.

7. Hulp vragen

Er is zoveel informatie te vinden op internet. Eigenlijk kun je alles zelf wel uitvogelen toch? Heb je wel eens bijgehouden hoeveel tijd dat kost? En heb je dan de informatie die je verder brengt? Vaak staat er wel wat je moet doen, maar komen er allemaal vragen op over jouw eigen situatie want die is vaak net iets anders. Ik ken talloze ondernemers die heel trots zijn als ze iets hebben uitgeplozen voor hun eigen bedrijf. Zoiets als belastingwetgeving of privacy. Dagen zoet zijn ze ermee. Ik vraag dan wel eens hoeveel klanten ze in die tijd hadden kunnen vinden of helpen. En dan is het stil. Je hebt maar 24 uur in een dag, 168 uren in een week. Focus op het binnenhalen van klanten zodat je geld hebt om te investeren in hulp. Je bent wel ondernemer maar je hoeft niet overal verstand van te hebben.

Lisette Brattinga

Lisette helpt als online business coach met veel plezier ambitieuze dienstverlenende ondernemers met een succesvolle start en groei van hun bedrijf. Ondernemen is een vak apart en zij leert ze hoe je een bedrijf met een mooie toekomst opbouwt zodat je van je droom kunt leven en veel mensen of bedrijven kunt helpen. Haar kracht en expertise ligt in de strategische en commerciële kant van een business. Regelmatig wordt ze uitgenodigd als gastspreker door het Startersloket, NOBCO, Nyenrode en ondernemersverenigingen. Meer weten over Lisette, bezoek dan haar website.

Regionale kennispartners

agenda

Data ophalen ...

Blog

Zo verkoop je kennis!


12 tips voor een waardevolle blog


Lees meer

Nieuws

De belangrijkste highlights prinsjesdag 2020

Het kabinet heeft ons uit monde van koning Willem Alexander op de hoogte gebracht van de belangrijkste wijzigingen voor jou als (startende) ondernemer. Hieronder lees je een overzicht m.b.t. de belangrijkste wijzigingen.

Coronasteun voor zzp'ers blijft, maar wel met vermogenstoets

Er komt een nieuw steunpakket van het kabinet voor bedrijven en zelfstandigen die door de coronacrisis in zwaar weer zitten. Volgens Haagse bronnen wordt de steunregeling voor zzp'ers ('Tozo') verlengd, maar gaat daar behalve een partnertoets ook een vermogenstoets gelden: dat betekent dat zzp'ers niet in aanmerking komen voor steun als ze meer dan een bepaald bedrag aan eigen geld hebben.

Lees meer