Maak een goede eerste indruk

Bepaal je doelgroep

Ga niet gelijk aan de slag met de inhoud, kleuren en plaatjes. De verleiding is groot want je bent enthousiast over je bedrijf en je producten/diensten. Bedenk allereerst goed wie jouw website gaat bezoeken. Of beter gezegd wie jij graag op je website wilt hebben. Zorg dat je precies weet wie dit zijn en wat hun (informatie)behoefte is. In je ondernemingsplan heb je hier onderzoek naar gedaan en ben je hiervan op de hoogte. Heb je doelgroepen die (qua behoefte) veel van elkaar verschillen overweeg dan bijvoorbeeld verschillende pagina’s per doelgroep of zelfs verschillende websites. Hoe gerichter je jouw doelgroep aanspreekt hoe meer kan op succes.

Stel je doel vast

Om je website tot een succes te maken bepaal je vervolgens het (hoofd)doel van je website en je webpagina’s. Denk hierbij in eerste instantie aan globale doelen als:

  • informeren
  • verkopen
  • amuseren
  • inspireren
  • samenbrengen
  • ondersteunen

Als je dit helder voor ogen hebt dan kan je op basis hiervan gaan werken aan het ontwerp en de inhoud van je website.

Maak een goed ontwerp

In deze fase ga je aan de slag met de structuur van je website. Maak eerst “op papier” een functioneel ontwerp en ga pas daarna aan de slag met geschikte software om een website te bouwen. Of overweeg dit te laten doen door een professional. Hou je bij het ontwerpen aan de volgende vuistregels:

> Hou het simpel

Het moet voor de bezoeker direct duidelijk zijn wat er op jouw website te halen valt. Een rustig beeld en eenvoudige navigatie is hierbij erg belangrijk. Voordeel van een “eenvoudige” website is dat deze ook snel wordt geladen en snel werkt. Ook Google waardeert dit, waardoor je beter vindbaar wordt.

Tip: test ook hoe je website er op de mobiele telefoon uitziet en of alles goed werkt.

Veel website worden ontworpen met een zogeheten side-wide menu en een verticale funnel. Deze twee termen leggen we hieronder in het kort even uit:

> Site-wide menu

Dit menu zorgt ervoor dat je bezoeker niet verdwaald. Dit is je hoofdmenu dat op elke pagina op dezelfde wijze wordt getoond. Meestal wordt deze horizontaal bovenin beeld getoond.

> Verticale funnel

Om onnodige veel clicks te voorkomen werkt men tegenwoordig veel met een zogeheten verticale funnel. Je neemt de lezer als scrollend mee door je website en je maakt in je boodschap waar passend gebruik van bijvoorbeeld reviews en call-to-action buttons. Dit zijn buttons waar mee je bijvoorbeeld meer informatie kan aanvragen of iets direct kan aanschaffen. Hieronder een paar voorbeelden van deze opbouw:

Voorbeeld 1

Voorbeeld 2

Zorg ook voor een passende look & feel

De eerste indruk van je website moet goed zijn, anders klikt de bezoeker snel weg. Naast de indeling is het gebruik van de juiste kleuren en passende foto’s van groot belang. Kies voor een passende huisstijl en een herkenbaar logo of slogan.

Schrijf goede teksten

In de basis geldt hier ook weer: Hou het simpel. Probeer je boodschap kernachtig te formuleren met ondersteunend beeld- en videomateriaal. Maar let op, Google houdt daarentegen wel weer van langere teksten. Dit is bijvoorbeeld weer op te lossen door het schrijven van goeie blogs ter ondersteuning van je kernboodschap.

> SEO

Onderzoek ook welke woorden jouw doelgroep gebruikt om te zoeken naar informatie of producten en diensten die jij aanbiedt. Door deze woorden te verwerken in jouw teksten spreek je deze groep direct aan. Bijkomend voordeel is dat je ook hoger in Google terecht komt wat weer zorgt voor meer bezoekers op je website.

> Bezoekersinformatie

Last but not least: zorg dat je voldoende informatie verzameld over de bezoekers van je website. Eigenlijk is dit een soort continue marktonderzoek. Daarnaast kan je deze gegevens gaan gebruiken om online te gaan adverteren. Het is dan aan te raden te werken met pixels. Pixels zijn stukjes programeercode waarmee je waardevolle informatie verzameld over de bezoekers van je website en wat ze op je website doen. Vervolgens kun je ze op basis hiervan bijvoorbeeld relevante advertenties sturen. Pixels zijn ook essentieel voor het meten van de prestatie van een campagne, om conversies bij te houden en voor het automatisch opbouwen van doelgroepen op basis van gedrag.

Conclusie

Er komt dus veel kijken om een goeie website te bouwen. Zowel inhoudelijk, commercieel als technisch zijn er vele aspecten waar je rekening mee moet houden. Je website is je visitekaartje dus bereid je goed voor en schakel waar nodig professionele hulp in.  

Agenda

13 mei

Ondernemen en belastingen

19.30 uur
Online
Online

Blog

6 redenen waarom het belangrijk is om verschillende verdienmodellen te hanteren!

Joeri Goede

In de wereld van het ondernemerschap is het belangrijk om niet afhankelijk te zijn van slechts één inkomstenbron. Dit kan jou namelijk kwetsbaar maken. Heb je er wel eens over nagedacht dat je wellicht verschillende verdienmodellen kunt hanteren? Dit is natuurlijk niet van toepassing op ieder type bedrijf, maar laten we eens kijken naar de voordelen van het diversifiëren van jouw verdienmodellen als (startende) ondernemer.

Partners

Terug naar overzicht